Innovationsrace i Storm

Den 5 december är det dags för Innovationsracet 2017 i Malmö högskolas innovationsmiljö Storm. 24 lag deltar med elever från teknikgymnasieutbildningar från hela Skåne som guidas av Storm och studenter från kursen Innovationsprojekt. Varje lag får coachning av en mentor som hjälper till att reflektera och summera vad de kan inför den slutliga pitchen som presenteras för en panel av initierade studenter, lärare och innovationsrådgivare på Malmö högskola.

Bilder från tidigare Innovationsprepp i Storm, även den inför Blixtlåset.

I idéarbetet används en, av Storm, modifierad variant av den klassiska NABC -modellen (Need,Approach,Benefits,Competition) som utmanar innovatören att tänka igenom vad som egentligen gör idéen till något av värde för mottagaren. NACP (Needs,Approach, Competition,Pitch) är Storms verktyg för dagen och ska hjälpa eleverna att lägga grunden till en kärnfull pitch av sina idéer.

Syftet med Innovationsracet i Storm är att höja kvaliteten på elevernas kreativa process inför den stora innovationstävlingen Blixtlåset, Svenska Gymnasiemästerskapen för Innovatörer som, för region Syds del, äger rum den 14 mars i Trelleborg.

Vad har Storms Helena Ondrus för förväntningar inför racet?

Dagen är till för att ge teknikelever i Skåne en inblick i högskolans värld. De får känna på högskolans miljö, vilka metoder vi använder och förhoppningsvis kan vi inspirera dem till nya och bättre idéer. Studenter på Malmö högskola, som är vana att jobba i denna typ av projekt, stöttar eleverna och ger feed back på elevernas innovationer. Dels är det en möjlighet för oss att introducera eleverna till vidare studier men det erbjuder också våra deltagande studenter en djupare förståelse för sin egen kompetens när det kommer till idéutveckling. Genom att hjälpa andra förstår man bättre själv vad man kan, och inte kan göra.  

Samtidigt passar vi på att utveckla NACP-metoden, ett upplägg som vi hoppas kunna använda och applicera på studenter och andra grupper som jobbar i Storm framöver. Det är den stora behållningen för oss.

När vi, som denna dag, jobbar med elever istället för studenter är det viktigt att vara tydlig, konkretisera uppgiften och skala ner på mängden information. Vi förbereder ett häfte där det finns möjlighet att notera tankar och funderingar som dyker upp under dagen.

Det är ett ambitiöst upplägg och imponerande med den stora mängden deltagare. Vi hoppas på en inspirerande och kreativ dag som banar väg för skånska uppfinningar i vår. Och framtida liknande upplägg för studenter på Malmö högskola.