Vad händer på Storm i höst?

Storm välkomnar hösten, inte minst för allt spännande som pågår i våra fina lokaler. Terminen har bjudit på många aktiviteter av varierat slag som ligger helt i linje med Storms syfte; att förändra vad vi gör och hur vi gör det.

Vid två tillfällen har högskolans medarbetare och studenter diskuterat framtida campusplan för Malmö universitet i Storm. Hur och var möts vi på Malmö universitet år 2033? Vilka miljöer behöver utvecklas och hur?

Första delen av seminarieserien Knowledge for Change hölls i Storm för särskilt inbjudna och gästades av John Douglass, professor vid University of California, Berkeley. Serien är ett av flera steg som tas för att stärka forskning, forskarutbildning och utbildningarnas forskningsanknytning i samband med att Malmö högskola blir universitet vid årsskiftet. Nästa Knowledge for Change går av stapeln den 17 oktober i Niagara då Professor Thomas S. Popkewitz, University of Wisconsin-Madison berättar om hur siffror och statistik styr våra föreställningar om vad som är god forskning och utbildning. Missa inte!

Flera kurser från olika program har haft föreläsningar, co-labs och workshops i Storm. Det är tydligt hur lokalerna möjliggör flexibla arbetssätt och en kreativ atmosfär. Storm har under hösten agerat uppdragsgivare åt studenter på Grafisk design. Uppdraget gick ut på att hitta till och förstå Storms verksamhet och ge ett förslag på ett koncept som svarar på detta. Studenterna förhöll sig till möjligheter och begränsningar tex lagar, förordningar och lokalförutsättningar. Samtidigt uppmanades de att vara innovativa och nytänkande. Storm fick ta del av studenternas visualisering av designprocessen och kursen gav flera idéer och tankar till hur vi tydligare kan tillgängliggöra Storm för medarbetare och studenter på högskolan. Håll utkik framöver!

(foto Lina Svensson)

Vill du som undervisar ha tips och idéer på hur du kan använda Storm i dina kurser eller vill du använda Storm för forskningsmöten eller presentationer – tveka inte att kontakta oss. Eller kom förbi Storm på Working Wednesday! Varje onsdag i oktober kl 8-12 är det öppet för alla på högskolan att använda Storm som tillfällig arbetsplats. Miljön är informell och stämningen hög. Knyt kontakter med medarbetare från olika fakulteter och avdelningar och få inspiration till nya och annorlunda sätt att lösa saker och ting. Enklare frukostbuffé serveras för endast 40 kr kl 8-10, ingen föranmälan krävs.

Storm utvecklar nya metoder och sätt att arbeta. Vilka faktorer är det som skapar bra förutsättningar för idéutveckling och hur kan idéer utvecklas på ett metodiskt sätt?

Kontakta oss om du vill ha förslag och konkreta verktyg för din undervisning och/eller forskning. Och följ oss på Facebook så du kan ta del av allt som händer framöver!

So long!